Różnice w konstrukcji i działaniu pomp oraz pompowtryskiwaczy

Układ zasilania paliwem silników o zapłonie samoczynnym (potocznie zwane Diesla) muszą spełniać coraz więcej kryteriów. Wymaga się od nich niskiego zużycia paliwa, emisji spalin według ustalonych norm przy zachowaniu zadowalających osiągów. Finansowy i ekologiczny aspekt odgrywa tutaj ważną rolę, stąd też nieustannie dąży się do ulepszania układu napędowego w samochodzie w celu zwiększenia jego sprawności.

Budowa pompy wtryskowej

Pompy wtryskowe można rozdzielić na dwa sposoby, budowę oraz sposób regulacji dawki paliwa. Pompy wtryskowe pod względem budowy dzielą się na rzędowe oraz rotacyjne. Elementy z jakich pompy są zbudowane to wał napędowy, sekcja tłocząca, oraz regulator, który poprzez specjalną konstrukcję reguluje dawkę paliwa. Elementy wcześniej wymienione są najistotniejszymi, oczywiście budowa pompy wtryskowej jest złożona. Pompy także dzieli się na (w najprostszy sposób to ujmując) mechaniczne oraz sterowane elektronicznie. Różnica polega na tym, iż w pompach mechanicznych montowane były regulatory mechaniczne gdzie regulacja dawki była realizowana przez specjalnie skonstruowany system sprężyn oraz dźwigni. Pompy sterowane elektronicznie zamiast regulatora mechanicznego, elementem sterującym był system pomiarowo-sterujący dawki, dawka paliwa była regulowana przez sterownik silnika.

Dlaczego to nie wystarczyło?

Rosnące zainteresowanie zdrowym stylem życia, a co za tym idzie stanem naszego ekosystemu niesie za sobą nowe spojrzenie na technikę, której używamy na co dzień. Do zmieniających się oczekiwań na rynku konsumentów, a powoli też przepisów prawnych, dostosowywać musi się również dziedzina motoryzacji.

Pompy wtryskowe mimo że były obecne w pojazdach z silnikiem o zapłonie samoczynnym (Diesla) przez bardzo długi czas ustąpiły nowszym rozwiązaniom takim jak pompowtryskiwacze oraz układy paliwowe Common Rail. Głównym problemem był fakt, iż układ z zastosowaniem pompy wtryskowej nie umożliwiał tak precyzyjnego dawkowania paliwa jak jego następcy. Silniki spalinowe, również silniki Diesla różnią się od tych konstrukcji sprzed dwudziestu lat i więcej. Wraz z coraz bardziej rygorystycznymi normami emisji spalin układ paliwowy musiał być bardziej dokładny w dawkowaniu paliwa a jego reakcje na zadawane sygnały sterujące szybsze.

Czym różni się pompowtryskiwacz od pompy wtryskowej ?

Pompowtryskiwacze można w najprostszy sposób ująć jako połączenie pompy wtryskowej oraz wtryskiwacza w jeden spójny element. Układy te były obecne w starych konstrukcjach silników Diesla, natomiast w tym przypadku nawiązujemy do nowszych układów które był stosowane w pojazdach ciężarowych takich marek jak Scania, Volvo czy Iveco oraz w samochodach osobowych marki Volkswagen. Oczywiście układy w samochodach osobowych różniły się od tych stosowanych w pojazdach ciężarowych. Pompowtryskiwacze jako układ sterujący dawką były wyposażone w zawór paliwowy oraz cewkę elektryczną która była sterowana przez sterownik silnika, te elementy oraz zespół rozpylacza odpowiadają za dozowanie paliwa do cylindra silnika. Reakcja na zadawane sygnały sterujące oraz ciśnienie maksymalne jakie ten układ mógł zapewnić były lepsze niż w przypadku zastosowania pompy wtryskowej.

Jeśli masz problem z pompą wtryskową lub podejrzewasz usterkę pompowtryskiwacza, jeśli Twoje auto nie odpala, gaśnie bez przyczyny albo rozpoznajesz nierówną pracę silnika, skontaktuj się z nami, zasięgnij informacji i umów się na serwis. Służymy pomocą!